PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENGEMBANGKAN KECERDASAN KINESTETIK PADA ANAK USIA DINI
Abstract
Early childhood is an age where children grow and develop very quickly and easily learn about something. At this time it is very important to provide stimulation or education for children so that children can learn to prepare themselves to be part of life both as a whole person and as part of the social life of society. Kinesthetic intelligence is the ability to properly utilize all parts of the body such as using hands, fingers, arms, and other bodies in handling problems, making things, or in delivering other items. Play and games are an inseparable part of the learning process that is needed to develop children's skills as optimally as possible, as well as children's readiness to attend basic education. The nature of the Snakes and Ladders game brings various benefits and objectives that can stimulate or motivate various cognitive skills of children, especially motor skills.
References
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.
Budiartati, E. (2007). Pembelajaran melalui bermain berbasis kecerdasan jamak pada anak usia dini. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(2).
Hamidah, V. L., & Al Baqi, S. (2022). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Kemandirian Belajar Anak Usia Dini di Desa Mantren Kecamatan Kebonagung Kabupaten Pacitan. Kindergarten: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(02), 25–39.
Muthmainnah, M., Maryatun, I. B., & Hayati, N. (2016). Pengembangan ular tangga modifikasi (ULTAMOD) untuk mengoptimalkan perkembangan anak. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(1).
Puspitasari, R. N. (2022). EFEKTIFITAS PERMAINAN TRADISIONAL TERHADAP PEMAHAMAN BILANGAN. JURNAL LENTERA ANAK, 3(1).
Rejeki, M. S., & Kurniah, N. (2018). Penerapan Metode Bermain Menggunakan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Dan Logis Matematis Pada Anak Usia Dini (Studi Tindakan Kelas Kelompok B PAUD Negeri Pembina Ketahun). Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8, 220–227.
Rohmah, U. (2018). Pengembangan Karakter Pada Anak Usia Dini (AUD). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 85–102.
Safitri, D., & Hijriyani, Y. S. (2022). Pendidikan inklusif sebagai strategi mewujudkan pendidikan menyeluruh bagi anak usia dini. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Ponorogo, 1, 27–39.
Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.
Thoyibah, M. Y., & Negara, T. D. W. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Pada Pembelajaran Matematika Di RA Muslimat NU 071 Trisono Babadan Ponorogo. Kindergarten: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(01), 13–25.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.