PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA DINI

  • Septi Yutriani Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Evi Muafiah Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Abstract

Parents are the initial and main madrasah for children. Without parents children cannot get a proper education. Regular guidance and supervision is needed because the child's life is the responsibility of the parents. Parents have a very important role in their children's education, including as motivators. In this case, parents must always encourage their children to have enthusiasm for learning, especially in studying at home as a support for successful achievement at school. Efforts that parents can make to increase children's learning motivation include: 1) knowing the results, 2) providing rewards and punishments, 3) providing the tools or facilities needed.

References

Anggraini, D. D., Gupita, N., Kusuma, D. P., & Puspitasari, R. N. (2022). Optimalisasi Pemanfaatan Lingkungan Sekolah pada Kegiatan Pembelajaran Luar Kelas dalam Pendidikan Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 199–207.
Anurraga, H. H. (2019). Peran orangtua dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik usia 6-12 tahun (studi kasus pada program home visit di homeschooling sekolah dolan malang). J+ Plus Unesa, 7(3), 1–8.
Dini, J. P. A. U. (2023). Bimbingan Kelompok Berorientasi Rekreatif (BKBR): Model Alternatif untuk Melatih Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3147–3158.
Ilma, M., & Al Baqi, S. (2023). MENGELOLA EMOSI MARAH ORANG TUA DALAM WACANA FIQH PARENTING. Proceeding of Conference on Strengthening Islamic Studies in The Digital Era, 3(1), 275–293.
Laela, M., & Rohmah, U. (2022). Keterkaitan Pola Asuh dan Inner Child pada Tumbuh Kembang Anak. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia, 1, 40–50.
Mulyadi, B. (2020). Early childhood character education in japan. E3S Web of Conferences, 202. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202020207063
Mulyadi, M., Syahid, A., Kafrawi, K., Ilyas, M., & Liriwati, F. Y. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Di Tengah Pandemi Covid-19 Di Tembilahan Kota Indragiri Hilir Riau. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1375–1386.
Negara, T. D. W. (2022). Analisis desain cover buku baca anak usia dini karya Gibran Maulana. Imaji, 20(1), 23–33.
Rahmi, S. (2022). PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA PADA ANAK. Braz Dent J., 33(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.58645/jurnalazkia.v17i1.179
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501
Wahidin, W. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 3(1).
Published
2022-05-25
How to Cite
YUTRIANI, Septi; MUAFIAH, Evi. PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA DINI. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Ponorogo, [S.l.], v. 2, p. 47-51, may 2022. Available at: <https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/piaud/article/view/1170>. Date accessed: 22 dec. 2024.
Section
Articles