IMPLEMENTASI PERILAKU HIDUP SEHAT BAGI ANAK USIA DINI
Abstract
Health is one of the most important factors in a child's growth. When a child's health is disturbed, it will have an impact on a number of aspects of his development and the various activities he will carry out. The stage of brain development in early childhood is the most rapid stage, namely around 80% of brain development. Providing healthy living behavior in the form of good social and mental stimulation to young children is very important. This research seeks to reveal the importance of implementing healthy living behavior in early childhood in the current era for the future. This research uses a qualitative descriptive approach with the library research method or library study. This literature research was carried out using literature study. In this research, researchers do not have to go to the field because all research materials can be presented or collected at the researcher's location, namely the library. In this research it was found that the role of implementing health in the present for the future is very important. Where in the future there will be many new things to try and face. If you are not provided with adequate health from an early age, it can have an impact on the quality of life in the future.
References
Astuti, A. K. (2016). PELAKSANAAN PERILAKU SEHAT PADA ANAK USIA DINI DI PAUD PURWOMUKTI DESA BATUR KECAMATAN GETASAN. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 264. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i3.p264-272
Aulina, C. N. (2018). Peningkatan Kesehatan Anak Usia Dini dengan Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) di TK Kecamatan Candi Sidoarjo. AKSIOLOGIYA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 50. https://doi.org/10.30651/aks.v3i1.1480
Aziz, R. A., & Putri, A. K. R. (2019). Perilaku Dan Kesehatan 1.
Dewi, A. P. (2022). Peran Pendidik Dalam Pemeliharaan Kesehatan Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 5(1), 98–102.
Erida, E. (2018). Pengasuhan dan Pengembangan Kesehatan Anak Usia Dini. TATHWIR: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 73–86.
Hidayat, K. (2020). Peran usaha kesehatan sekolah (UKS) sebagai proses prilaku hidup bersih dan sehat peserta didik. Universitas Negeri Padang.
Hijriyani, Y. S., & Machali, I. (2017). Pembelajaran Holistik – Integratif Anak Usia Dini dengan Pendekatan Cashflow Quadrant di RA Al Muttaqin Tasikmalaya. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 119–134. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-02
Inten, D. N., & Permatasari, A. N. (2019). Literasi Kesehatan pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan Eating Clean. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 366. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.188
Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 1–12.
Laela, M., & Rohmah, U. (2022). Keterkaitan Pola Asuh dan Inner Child pada Tumbuh Kembang Anak. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia, 1, 40–50.
Mardhiati, R. (2019). Guru paud: pendidikan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) anak usia dini. Ikra-Ith Abdimas, 2(3), 133–141.
Muafiah, E., & Fadly, W. (2019). Pengasuhan Anak Usia Dini Berperspektif Gender Dalam Hubungannya Terhadap Pemilihan Permainan Dan Aktivitas Keagamaan Untuk Anak. PALASTREN Jurnal Studi Gender, 12(1), 1. https://doi.org/10.21043/palastren.v12i1.3188
NIM, A. (2016). KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN MASYARAKAT DI PUSKESMAS SIMPANG TIGA KECAMATAN BANYUKE HULU KABUPATEN LANDAK. PublikA Jurnal Ilmu Administrasi Negara (e-Journal), 4(4).
Rantikasari, I. A., & Negara, T. D. W. (2022). Peran orang tua dalam pembentukan akhlakul karimah pada anak usia dini. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Ponorogo, 1, 1–11.
Rochmah, E. Y. (2016). Mengembangkan karakter tanggung jawab pada pembelajar (Perspektif psikologi barat dan psikologi Islam). AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 3(1), 36–54.
Sadiah, G. S., Romadhona, N. F., & Gustiana, A. D. (2020). Penerapan Layanan Kesehatan Dan Gizi Dalam Penyelenggaraan Paud Holistik Integratif Di Tk Alam Pelopor Rancaekek. Edukid, 17(1), 50–64.
Silalahi, R. Y. B., & Sahara, S. (2022). Upaya Pengembangan SDM Guru PAUD Berbasis Kompetensi Profesional. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6478–6491. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2691
Siswanto, H. (2012). Pendidikan kesehatan unsur utama dalam pendidikan anak usia dini. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(2).
Trihono, P. P., Djer, M. M., Sjakti, H. A., Hendrarto, T. W., & Prawitasari, T. (2013). Best Practices in Pediatrics. Ikatan Dokter Anak Indonesia Cabang DKI Jakarta. Jakarta.
Wathoni, K. W., Hijriyani, Y. S., & Azizah, A. I. (2023). Konsep Childfree Perspektif Pendidikan Keluarga Dalam Islam. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 113–126.
Windarta, L. R. P. (2021). Pendidikan Kesehatan, Gizi dan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Bagi Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. GENIUS Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 40–48. https://doi.org/10.35719/gns.v2i1.36
Yulisyafira, N., & Marlina, S. (2022). Strategi Guru dalam Memberikan Layanan Kesehatan Selama Pandemi pada Anak di TK Aisyiyah Bustanul Athfal Balai Talang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11600–11608.