METODE BERMAIN PERAN (ROLE PLAYING) UNTUK MENGEMBANGKAN ASPEK SOSIAL EMOSIONAL PADA ANAK

  • Ika Putri Ayuningtyas Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Safiruddin Al Baqi Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Abstract

This research aims to find out whether the role playing method can improve children's social and emotional development. This research uses library research. Library research is research carried out in libraries where research objects are usually explored through various types of library information (books, encyclopedias, scientific journals, newspapers, magazines and documents). Data sources in library research are primary sources and secondary sources. The data collection technique is a documentary technique. The analysis techniques used are deductive, descriptive methods and document analysis. The results of the research are that role playing can improve aspects of development in children, one of which is the aspect of children's social emotional development, as evidenced by children liking to help friends and adults, children being willing to share with others, children getting used to being friendly, children getting used to respecting their elders, children listen and pay attention when their friends talk, children are able to differentiate between right and wrong actions, are able to take responsibility, children are able to cooperate, children are able to recognize their own feelings and manage them appropriately, and children are able to show empathy

References

Adiati, F. (2016). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Bermain Peran Di Tk Darul Muhtadin Pancawarna Kabupaten Mesuji. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1), 1–17.
Agustian, A. G. (2005). ESQ (Emotional Spiritu al Quotien). (Jakarta: Arga). Aida, N., & Rini, Rr. A. P. (2015). Penerapan Metode Bermain Peran untuk Meningkatkan Kemampuan Bersosialisasi Pada Pendidikan Anak Usia
Dini. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, Vol 4 No 1, 91.
Aini, N. (2019). Penggunaan Metode Bermain Peran Untuk Mengembangkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini Kelompok B Di Raudhatul Athfal Ismaria Al- Qur’Anniyah Rajabasa Bandar Lampung. Skripsi Tidak Diterbitkan, Fakultas T(Universitas Islam Negeri Raden Intan:), Lampung.
Amini, M. (2014). Hakikat Anak Usia Dini. Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini, 65.
Dimyanti, J. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jakarta: Kencana.
Endramoyo, W. (2018). Cakram Matemawiku Inovasi Cerdas Matematika Dasar. Jakarta: Indocamp.
Indrawaty, D., Normansyah, A. D., Hidayati, D., Maesaroh, M., Sauri, S., & Fatkhullah, F. K. (2022). Komunikasi dan Human Relation Pemimpin Berbasis Agama ,. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(1), 166–180.
Kadarwati, I. M. dan A. (2017). Pembelajaran Tematik Konsep dan Aplikasi.
Magetan: CV Media Grafika.
Kurniasari, I., & Hijriyani, Y. S. (2021). Metode Home Visit Sebagai Pembimbingan Belajar di Masa Pandemi Bagi Anak Usia Dini Kelurahan Kepatihan Kecamatan Ponorogo. PISCES: Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1(1), 475–485.
Luluk, A., Amini, M., Tatminingsih, S., Setiawan, D., Novita, D., Pujiastuti,
S. I., & Syamsiatin, E. (2008). Pengelolaan Kegiatan Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Monepa, A. A. dan J. M. (2019). Keterampilan Sosial Anak Usia Dini.
Tasikmalaya: Edu Publisher.
Muafiah, E., Sofiana, N. E., & Khasanah, U. (2022). Pesantren Education in Indonesia: Efforts to Create Child-Friendly Pesantren. Ulumuna, 26(2), 447–471.
Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya. Negara, T. D. W., & Yunita, R. (2020). NILAI-NILAI PENDIDIKAN
DALAM SENI KALIGRAFI KARYA MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH IAIN PONOROGO.
MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 2(1), 65–75.
Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan RI No 137 Tahun 2014 tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. (n.d.). 28–29.
Putri, S. U. (2019). Pendidikan Sains untuk Anak Usia Dini. UPI Sumedang Press.
Rohmah, U. (2021). STRATEGI PENGEMBANGAN PROGRAM TAHFIDZ DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING DI
MADRASAH DINIYAH (Studi Kasus di Madrasah Diniyah Al- BAzariyyah Tempursari Wungu Madiun). Excelencia: Journal of Islamic Education & Management, 1(01), 187–198.
Siregar, A. (2018). Metode Pengajaran Bahasa Inggris Anak Usia Dini.
Medan : Lembaga Penelitian Dan Penulisan Ilmiah Aqli.
Umama. (2007). Checklist Indikator Anak 0-6 Tahun. Pusat Kurikulum Diknas.
Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Gava Media.
Wulandari, L., & Setyowati, S. (2013). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Melalui Metode Bermain Peran Pada Kelompok B PPT Kuncup Harapan Surabaya. PAUD Teratai, 3(1).
Zed, M. (2014). Metodologi Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Published
2022-05-25
How to Cite
AYUNINGTYAS, Ika Putri; AL BAQI, Safiruddin. METODE BERMAIN PERAN (ROLE PLAYING) UNTUK MENGEMBANGKAN ASPEK SOSIAL EMOSIONAL PADA ANAK. Prosiding Lokakarya Pendidikan Islam Anak Usia Dini IAIN Ponorogo, [S.l.], v. 2, p. 120-131, may 2022. Available at: <https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/piaud/article/view/1149>. Date accessed: 22 dec. 2024.
Section
Articles